خانه نشینی ۱.۵ میلیارد کودک و نوجوان در ۱۶۵ کشور دنیا بخاطر کرونا
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۲۷۵۰
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن حموله عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فرهنگیهنری فرفره و مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص تاثیر کرونا بر زندگی کودکان و نوجوانان گفت: از آنجا که امروز کرونا دیگر نه پدیدهای صرفا زیست شناختی و بهداشتی که تبدیل به یک پدیده تمام عیار اجتماعی شده است، به نظر میرسد که همچون دیگر پدیدههای اجتماعی تاثیر فراگیری بر تمام یا اکثر حوزههای زندگی روزمره انسانها داشته که کودکان هم از آن بینصیب نماندهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: اگر خانواده، گروههای همسال و محله، بازی، آموزش و فضای مجازی را مهمترین عرصههای حیات اجتماعی کودکان در نظر بگیریم، بدون شک، کرونا بر همه این حوزهها و ابعاد، تاثیرات عمیق و گستردهای داشته است. افزایش حجم حضور کودکان در فضاهای خانگی و خانوادگی، بیشتر شدن حجم تعاملات و ارتباطات کودکان با والدین و دیگر اعضای خانواده باعث ظهور مشکلات جدیدی در فضای خانه و خانواده شده است. محبوس شدن کودکان در فضای خانه و کاهش میدان تحرک فیزیکی کودکان بدون شک هم مشکلاتی را برای خانواده و هم کودکان خلق کرده که در فضای پیشاکرونا وجود نداشت.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون با بیان اینکه به نظر میرسد وضعیت و شرایط کنونی سبب افزایش افسردگی و پرخاشگری متقابل کودکان و والدین شده باشد، افزود: محدودیتهای اجباری حضور کودکان در فضاهای عمومی چون محلات، مراکز عمومی فرهنگی هنری، تفریحگاهها و کاهش حجم و سطح ارتباطات کودکان با گروهها و افراد همسال نیز بدون شک دارای تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی در دوران کرونا شده است. کودکان به سادگی نمیتوانند با دوستان خود وارد تعامل فیزیکی و بازی شده و این باعث ایجاد دشواریهایی برای آنها شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر این موارد به نظر میرسد که کرونا بیشترین تاثیر را بر کیفیت و کمیت آموزشهای رسمی کودکان به جا گذاشته است. حذف مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی و پرورش، امکانات بسیاری را از کودکان دریغ کرده است. افت تحصیلی یکی از نتایج نامطلوب کرونا برای تمامی کودکان و دانشآموزان و محروم شدن کودکان مناطق محروم و کم برخوردار از آموزش به دلیل عدم امکان استفاده مناسب از آموزش مجازی شده است. ویروس کووید۱۹ یک میلیارد و نیم کودک و نوجوان را در ۱۶۵ کشور دنیا در زندان اجتماعی خانه نشینی با عدم تحرک و نگرانی از آسیب های روانی این پیش آمد مواجهه کرد.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فرفره با اشاره به اینکه فراگیر شدن ویروس کرونا تعطیلی مدارس، دورکاری و فاصلهگیری اجتماعی را درتمام گروههای سنی و بالاخص کودکان و نوجوانان به دنبال داشته، گفت: آثار جسمی قرنطینه به علت فعالیت کمتر جسمی و گذراندن زمان بیشتری درشبکههای آموزشی مدارس و همچنین تلویزیون برهم ریختگی عادات خواب و رژیم غذایی از عوارض جسمی و ترس از ابتلا به عفونت کرونا، خستگی و ناامیدی، اطلاعات کم و فقدان ارتباط اجتماعی با جامعه دور ازخانه منجر به ایجاد اثرات روانشناختی مثل اضطراب، افسردگی و حملات پانیک شده است.
حموله درباره راه حل برون رفت از این مشکل بیان کرد: آموزش والدین برای مدیریت موثر و مفید حضور کودکان در فضاهای خانگی، افزایش کیفیت آموزش مجازی، تقویت زیرساختهای فضای مجازی، فرهنگسازی و آموزش مجتمعهای مسکونی برای برنامهریزی اوقات فراغت کودکان در فضاهای آپارتمانی و مشاع مجتمعهای مسکونی و مناسبسازی بیشتر فضای مجازی برای حضور امن و سالم کودکان در این فضاها از مهمترین برنامهها و راه حلهای پیشنهادی برای مدیریت کودکی در ایام کروناست.
وی همچنین افزود: برون رفت از وضعیت کنونی را میتوان با توجه به تاثیر دولت بر بخشهای زیر و در حمایت جدی از مقولات و محصولات فرهنگی چاره ساخت. نخست برگزاری کلاسها به صورت آنلاین و از طریق شبکههای اجتماعی که روش مناسبی برای آموزش بود میبایست در کنار پرورش مجازی قرار گیرد. پخش ویدیوهای انگیزشی، فیلمهایی با محتوای آموزش تغذیه و الگوی خواب منظم، ازرسانه ملی، استفاده از محصولات فرهنگی همانندکتاب اسباب بازیهای آموزشی یا فکری و یا در برنامه آموزشی مدارس برگزاری مسابقات فرهنگی هنری که بستر را جهت کاهش آسیبهای روحی و جسمی دوران کرونا فراهم سازند، لازم و ضروری به نظر میآید.
این مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با اشاره به اینکه بازی و سرگرمی از ویژگیهای مهم و حتی ارزشهای کودکی است، گفت: ماهیت هنر و سرگرمی مبتنی بر این دو ویژگی است، پس هنر و ادبیات میتوانند از مهمترین ابزارهای غنا بخشی به اوقات فراغتی باشد که کرونا بر زندگی کودکان تحمیل کرده است و عدم توجه به آنها میتواند سر منشا بسیاری از مشکلات در امروز و فردای کودکان باشد.
او بیان کرد: به طورقطع هنر میتواند بهترین منبع و عالیترین مامن برای فرصت قرنطینه کودکان و نوجوانان باشد. هرفعالیت فرهنگی هنری میتواند پلی باشد برای ارتباط والدین و کودکان که نتیجه آن افزایش اعتماد به نفس و ایجاد فضایی دور از یاس و نومیدی در خانه است که میتواند منجر به سلامت روان و جسم کودکان در ایام کرونا باشد.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون با تاکید بر اینکه فضای رقابتی برای برگزاری هر مسابقهای میتواند شور و نشاط در ذات کودکان بیافریند، تصریح کرد: هر اقدام و برنامهای که بتواند از یک سو مبتنی بر ارزشهای کودکی (همچون بازی و لذت) و از دیگر سو پرکننده بخشی از این ایام تحمیلی خانهنشینی باشد در کاهش تبعات منفی کرونا بر کودکان موثر خواهد بود. جشنوارههای فرهنگی و هنری به شرط اینکه در بستر فضا و امکانات مجازی برنامهریزی و اجرا شود، میتواند یکی از موثرترین راهها برای تحمل شرایط سخت خانهنشینی در ایام کرونا در بین کودکان باشد و به کاهش تبعات روحی و روانی این وضعیت کمک کند.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فرفره افزود: کودکان میتوانند ضمن شرکت در مسابقه خود را در معرض نکات مثبت یک بیماری جهانی ببینند و بتوانند و بخواهند جنبههای ارزشمند و متعالی شرایط سخت را بپذیرند و از لابلای تلخیها و یکنواختیها، خرق عادت کنند که البته برای کودکان به دلیل اینکه غالبا خلاق اند، وفق دادن خود با شرایط موجود ازطریق شرکت در فعالیتهای جمعی جشنوارهای و رقابتی غیرحضوری میتواند بهترین فضا برای فعالیت و افزایش سلامت روحی باشد و این که پذیرش واقعیات و کشف زیباییهای هر بحرانی میتواند ازطریق مسابقات مرتبط بهترین فرصت ممکن برای تخلیه بارعاطفی کودکان اعم از ترس، خشم و یاس نیز باشد.
محسن حموله در پایان صحبتهای خود به برگزاری جشنواره فرفره اشاره کرد و گفت: جشنواره فرفره، رویدادی فرهنگی هنریست که قطعا با پشتوانه فکری خوب و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه کودک و نوجوان برنامهریزی شده است. این جشنواره به کودکان و نوجوانان فرصت میدهد و می آموزد که در بحرانها چگونه بتوانیم زندگی کنیم، لذت ببریم، خلق کنیم و قد بکشیم. هر مسابقه فرهنگی هنری که بتواند راهی برای برونریزی احساسات، اندیشههای پاک و دست نخورده کودکان باشد قطعا اثرگذار خواهد بود. امید که این بیماری ریشه کن شده و روح و جان کودکان و نوجوانان این مرز و بوم در امنیت و صحت باشد.
کد خبر 5183719منبع: مهر
کلیدواژه: محسن حموله بازی های رایانه ای کودکان ویروس کرونا تازه های نشر رایزنی فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی کتاب انتشارات شهید کاظمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات نقد کتاب ترجمه شهید صدر آموزش زبان فارسی سواد رسانه ای نشر شهید کاظمی کودکان و نوجوانان کودکان در فضاهای جشنواره فرفره فرهنگی هنری خانه نشینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کمرنگشدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «شعر نوجوان از منظر مخاطب و جایگاه امروزی آن» به دبیری انسیه موسویان و با سخنرانی افسون امینی شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «شعر نوجوان، سرگردانی میان متن و مخاطب» و حسین تولایی با موضوع «واکاوی جهان در تجربه-سرودههای نوجوانان» برگزار شد.
امینی گفت: حرف زدن در مورد شعر نوجوان، بینیاز از صحبت کردن دربارهی شعر کودک نیست؛ به ویژه که منابع ما در حوزهی شعر نوجوان بسیار اندک است.
وی با اشاره به سیر تاریخی شکلگیری شعر نوجوان افزود: شعر کودک برخلاف داستان کودک که به شکل خودجوش مسیر خود را طی کرد؛ به صورت خودجوش شکل نگرفت. پس از انقلاب مشروطه، نیاز متولیان مدارس و کودکستانها به تولید شعر برای دانشآموزان، باعث شکلگیری شعر کودک و تولید محتوا در این دوره شد. در این میان، رواج ترانههای عامیانهی دورهی مشروطه و گسترش کار ترجمه تأثیر بسزایی داشتند.
این نویسنده گفت: در این دوره شعر نوجوان وجود نداشت، چرا که اصولاً مفهوم نوجوانی در این دوره هنوز شکل نگرفته بود و مخاطبان به دو گروه بزرگسالان و کودکان تقسیم میشدند. گاه شعر برخی از شاعران بزرگسال که از نظر زبانی و محتوایی اشعارشان برای نوجوانان قابل فهم بود، مثل پروین اعتصامی در حوزهی شعر نوجوان مورد توجه قرار میگرفتند.
وی افزود: پیشرفت علم روانشناسی و آشنایی با دیدگاههای کسانی چون ژان پیاژه و نیز دومین سمینار ملی ادبیات کودک شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۶ که بخش مهمی از آن مختص شعر کودک با سخنرانی عباس یمینی شریف بود، زمینهی توجه به شعر نوجوان را فراهم کرد. در دهههای ۴۰ و ۵۰ افرادی مثل محمود کیانوش به صورت جدی وارد حوزهی شعر کودک و نوجوان شوند. کیانوش تحت تأثیر نظریهی رشد پیاژه و ادبیات ترجمه، نخستین شاعری است که به طور جدی سراغ شعر نوجوان رفت و اولین کتاب شعر نوجوان را با عنوان «آفتاب خانهی ما» منتشر کرد. نکتهی قابل توجه در مورد شعر کودک در ایران، پشتوانهی پژوهشی آن، قبل از رواج و گسترش آن در بین شاعران کودک است. دو کتاب «نیم قرن در باغ شعر کودکان» از عباس یمینی شریف و «شعر کودک ایران» از محمود کیانوش در زمانی منتشر شدند که شاعران کودک بسیار انگشتشمار بودند.
امینی گفت: در دههی ۶۰ به دلیل تحولات سیاسی و اجتماعیای که در جامعه رخ داد، نیاز بود تا آموزش و پرورش و نهادهایی مثل وزارت ارشاد و غیره توجه ویژهای به جمعیت نوجوان داشته باشند. نسلی که در آن زمان به لحاظ کمیت، طیف وسیعی از جمعیت کشور را شامل میشد. بنابراین به شعر نوجوان توجه بیشتری شد و شاعرانی چون جعفر ابراهیمی، محمدکاظم مزینانی، وحید نیکخواه آزاد، جواد محقق، قیصر امینپور، افشین علاء و دیگر شعرا پای کار آمدند. این شاعران متناسب با نیاز نوجوان آن روز شعر میسرودند؛ اگرچه هنوز اشعار آنان بین شعر نوجوان و شعر کودک یا بزرگسال معلق بود.
این مدرس دانشگاه گفت: از دههی ۷۰ شعر نوجوان رشد و جایگاه خود را پیدا میکند. در این دوره کتابهای شعر نوجوان از نظر ظاهری هم به ثبات میرسند و فونت و قطع آنها برای مخاطب تعریف مشخصی مییابد، اگرچه هنوز نوسانهایی هست و گاه شعر نوجوانان، با تصاویر و قطع کتاب کودک منتشر میشود. از شاعران شاخص شعر نوجوان در این دهه، میتوان از بیوک ملکی، افسانه شعباننژاد، افشین علاء، عرفان نظرآهاری، شاهین رهنما، آتوسا صالحی و محمدکاظم مزینانی نام برد.
وی افزود: در دههی ۸۰ تعداد شاعران نوجوان بیشتر و آثار آنان متنوعتر شد. ظهور شاعران توانمند در این دهه، کتابهای شعر نوجوان را از نظر مضمون، قطع و زبان با تنوع قابل توجهی همراه کرد. در این دوره بسیاری از شاعران شعر کودک نیز، برای محک زدن خود وارد حوزهی شعر نوجوان میشوند. بیشتر شاعران این دهه موفق هستند و تا سالهای بعد هم میمانند. از چهرههای شاخص این دوره علاوه بر شاعران دههی ۷۰، میتوان از مهدیه نظری، عباس تربن، حسین تولایی، مهدی مردانی، انسیه موسویان، غلامرضا بکتاش، علی باباجانی، کمال شفیعی و.... را نام برد.
این شاعر با تاکید بر اینکه این روند در دههی ۹۰ هم ادامه یافت، گفت: با این تفاوت که از اواخر این دهه، این رشد کمرنگ میشود و ما با کتاب شعر نوجوان کمتری روبهرو هستیم و توجه ناشران به چاپ و کیفیت این نوع ادبی کمتر میشود.
امینی گفت: از نظر من مخاطب شعر کودک عام است، اما مخاطب شعر نوجوان خاص. کتابهای شعر کودک از سوی والدین در هر سطح و طبقهای برای سرگرمی و آموزش کودکان خریداری میشوند؛ اما شعر نوجوان باید توسط نوجوان علاقهمند به شعر خریداری شود. نوجوانی کتاب شعر میخرد که خودش اهل شعر و ادبیات باشد. بنابراین شعر نوجوان از سوی ناشران با اقبال مواجه نیست. از سوی دیگر، آشنایی ما با شعر نوجوان در سطح جهانی کمرنگ است. تنها تعداد کمی از مترجمان مثل رضی هیرمندی و مهدی مرادی به سراغ ترجمهی شعر نوجوان رفتهاند. در سطح جهانی نیز جوایز ادبیات کودک و نوجوان بیشتر معطوف به آثار کودکانه است تا آثار نوجوان.
یکی از دلایل اوجگیری شعر نوجوان در دههی ۸۰ حضور نشریات حرفهای بود
در ادامهی این نشست، حسین تولایی با تاکید بر اینکه در دههی ۸۰ شعر نوجوان در اوج خود بود و چهرههای تازه و جوان در این دوران درخشیدند، گفت: این روند رو به رشد از نیمهی دوم دههی ۹۰ سیر نزولی به خود گرفت. به گونهای که در سالهای اخیر، چهرههای جوان و موفق در این زمینه کمتر دیده میشود و شعر نوجوان هنوز به نامهای شاعران پیشکسوت و شاعران اواخر دههی هفتاد و هشتاد به راه خود ادامه میدهد. از دلایل مهم این مشکل، کمرنگشدن نشریات تخصصی نوجوانان، تعطیلشدن جشنوارهی مطبوعات کودک و نوجوان و البته افزایش جشنوارههای مناسبتی است.
وی افزود: قطعاً یکی از دلایل اوجگیری شعر نوجوان در دههی ۸۰ حضور نشریات حرفهای و موفقی مثل سروش نوجوان، آفتابگردان و نشریهی دوچرخه بوده است. این نشریات در آن زمان جریانساز بودند و توانستند حرکتی را در جامعه ایجاد کنند و افرادی مثل آتوسا صالحی، عرفان نظرآهاری، مهدیه نظری، عباسعلی سپاهی یونسی، انسیه موسویان، مهدی مردانی، عباس تربن، مهدی مرادی، فاصل ترکمن، کبری بابایی و … را به جامعهی ادبی تحویل دهند. با تعطیلشدن این نشریات، شعر نوجوان هم جایگاه ویژهی خودش را کمکم در بین ناشران از دست داد و چاپ کتاب شعر نوجوان هم با چالش جدی مواجه شد. در حالی که نشریات کودک و نوجوان بیش از کتابهای این ردهی سنی میتواند در علاقهمندی این گروه سنی به حوزههای فرهنگی مؤثر باشد.
وی با طرح این سوال که چرا شعر نوجوان امروز با مخاطب مواجه نیست؟ گفت: شعر نوجوان در میان نوجوانانی مخاطب دارد که دغدغهی شعری داشته باشند؛ یعنی مخاطبان تخصصی. تعداد این افراد به گواه تعداد نوجوانان شاعر عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات سراسری فرهنگی و هنری در رشتهی شعر وزارتخانه آموزش و پرورش، شاعران نوجوان مرتبط با نشریاتی مثل دوچرخه، آفتابگردان و.... کم نیست. مضاف بر اینکه حتی اگر هم این تعداد کم باشد، جامعه موظف است برای آنها خوراک لازم را تهیه کند.
این شاعر سپس به تشریح پژوهش خود در نشریهی دوچرخه در فاصله زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: بر اساس این پژوهش، در ۲۲۶ شمارهی منتشر شدهی نشریهی دوچرخه، در بازه زمانی یاد شده، ۷۱۵ شعر از ۱۶۸ نوجوان شاعر و علاقهمند به شعر بر اساس نظریهی ارتباطی ربکا نای مورد بررسی قرار گرفت و اشعار نوجوانان در حوزه ارتباطی به چهار دستهی تعامل با خود، تعامل با خدا، تعامل با دیگری و تعامل با محیط تقسیم شدند.
وی افزود: بر اساس یافتههای این پژوهش در فاصله زمانی مذکور بر اساس هسته مرکزی شعر نوجوانان، تعامل با دیگری با ۶۰ درصد فراوانی، بیشترین مضمون شعری نوجوانان را به خود اختصاص میداد و پس از آن تعامل با محیط با ۲۳ درصد، تعامل با خود با ۱۴ درصد و تعامل با خدا با ۳ درصد به ترتیب، بیشترین فراوانیها را دربرمیگرفتند.
تولایی گفت: در زمینهی تعامل با دیگری، عاشقانهها با فراوانی مطلق ۳۹۸ شعر، بیشترین درصد تعامل با دیگری را شامل میشدند؛ یعنی چیزی حدود ۵۵ درصد. این در حالی است که پروژه شعر عاشقانه نوجوان که در یکی از مؤسسات انتشاراتی دنبال میشد و بنا بود با همت گروهی از شاعران حوزه نوجوانان منتشر شود، با تغییر مدیریت آن انتشارات متوقف شد و ناشران دیگر هم از چاپ آن استقبال نکردند. این پژوهش با عنوان "نشریات کودک و نوجوان به مثابه راهنمایی برای مخاطب شناسی؛ مورد مطالعه نشریه دوچرخه" در سال گذشته در گاهنامهی نقد کتاب کودک و نوجوان منتشر شده است.
همچنین افسون امینی که ۱۶۰ شعر از ۱۶ شاعر نوجوانان را گردآوری کرده و به چاپ سپرده است، در آغاز سخنرانی خود از محمد هادی محمدی و زهره قائینی به خاطر تألیف مجموعهی تاریخ ادبیات کودکان ایران که از منابع ارزشمند مرجع در این حوزه است، سپاسگزاری کرد.
کد خبر 6089743 زینب رازدشت تازکند